Vandaag stemt de Tweede Kamer in met het wetsvoorstel van minister Schippers omtrent de mogelijkheden voor verruiming van medisch onderzoek bij kinderen. Voor minderjarigen gelden strenge normen voor deelname aan medisch-wetenschappelijk onderzoek. Dat maakt het echter lastig om nieuwe geneesmiddelen, behandelmethoden en diagnostische technieken te ontwikkelen voor kinderen. Dit was voor minister Schippers de reden om de drempel voor onderzoek te verlagen.

Verlaging leeftijdsgrens

Minister Schippers verlaagt de leeftijdsgrens voor het geven van zelfstandige toestemming voor deelname aan medisch-wetenschappelijk onderzoek van 18 naar 16 jaar. In de praktijk betekent de ingang van het wetsvoorstel dat er bij onderzoek meer bloed en weefsel kan worden afgenomen dan nodig is voor de behandeling. Dit mag onder de nieuwe wet, uiteraard met toestemming, worden gebruikt voor medisch-wetenschappelijk onderzoek.

Belangrijke stap voor diabetesonderzoek

Volgens Prof. dr. Bart Roep, hoogleraar Diabetologie aan het LUMC, is de nieuwe wet een zeer belangrijke stap voor diabetesonderzoek. ‘Het besluit van het parlement vandaag is zeer belangrijk voor type 1 diabetes, waarbij de grootste behoeften en baten van interventietherapie nu juist bij kinderen liggen. Er zijn al aantoonbaar therapieën in type 1 diabetes patiënten getoetst elders in de wereld die alleen bij kinderen bleken te werken. Daar waren we met de huidige wetgeving in Nederland dus niet achter gekomen, wat een gemiste kans zou zijn. Uiteraard blijft veiligheid boven alles verheven, maar bij bewezen veiligheid krijgen kinderen nu de kans te tonen dat een medicijn ook echt effectief kan zijn’, aldus Bart Roep.