Het niet juist plakken van de pleister kan als gevolg hebben dat de pleister “nat” wordt, door de insuline die niet op de juiste plaats komt omdat de canule niet onderhuids zit. Dit veroorzaakt vaak een onverklaarbare hoge bloedglucose na het wisselen van de infuusset of POD. Het correct aanbrengen van een infuusset of POD kan zorgen voor minder hoge bloedsuikers en onnodige of ongewenste wisselingen. Tips en tricks voor het goed plaatsen van de pleisters die gebruikt worden bij insulinepomptherapie:

• Het is belangrijk dat de huid droog is voor, maar ook na het opbrengen van de pleister. De lijmlaag van de pleister heeft namelijk pas na een aantal uur zijn optimale kleefkracht behaald. Dit houdt in dat je het beste sporten en zware inspanningen kan vermijden net na het plakken van de pleister. Het tijdsbestek hiervoor verschilt per persoon, en is afhankelijk van het seizoen, maar houd minimaal één uur aan. Hierdoor kan de pleister zich optimaal hechten aan de huid.
  • Gebruik geen crème houdende zeep of bodylotion. Dit zorgt voor een vettig huidoppervlak en hierdoor hecht de pleister minder goed.
  • Wissel de plaats waar de nieuwe POD of infuusset wordt geplaatst af. Het onvoldoende variëren kan de insulineopname verminderen doordat er  “harde plekken en of bobbels” worden gecreëerd.
  • Het is raadzaam de pleister na een halfuurtje te controleren of deze nat is geworden door het lekken van insuline. Dit kan een signaal zijn dat de canule niet op de plaats zit waar hij hoort te zitten (onderhuids).
  • Onverklaarbare hoge bloedsuikers een aantal uren na het wisselen van de infuusset, is een zéér goede reden om opnieuw een infuusset te plaatsen.
  • Wissel de infuusset of POD liever niet voor het slapen gaan. Hierdoor kan je niet alle bovenstaande punten toepassen of signaleren.
  • Lijmresten kan je het beste verwijderen met lauw warm water. Het is beter geen lijm verwijderende producten te gebruiken, hierdoor kan de huid irriteren en uitdrogen.
Specifiek voor de POD
  • Plaats de POD verticaal op armen en benen, horizontaal op onderrug, buik en billen.
  • Als je een POD aanbrengt op een plaats met weinig vetweefsel, knijp de huid dan samen rondom de POD tot je op start hebt gedrukt en de canule is ingebracht. Druk vervolgens de gehele pleister van binnen naar buiten aan, dus niet alleen in de lengterichting van de POD. Door deze techniek goed toe te passen worden op plekken met weinig vetweefsel verstoppingen voorkomen.

Mocht de POD of infuusset ondanks de voorzorgsmaatregelen toch niet goed blijven plakken, dan zijn er hulpmiddelen die dit kunnen ondersteunen:

Cavilon huidbeschermfilm: Deze huidbeschermer vormt na het aanbrengen op de huid een uniforme film. Deze beschermt intacte of beschadigde huid tegen irritati.  1 x sprayen, sprayplaats aan de buitenlucht laten drogen, dan kleeft de pleister iets sterker. 1 x sprayen, pleister meteen plakken dan kleeft de pleister maximaal.
Skintac doekjes: Het doekje vormt een klevende, barrière laag op de huid waardoor de pleister beter kan hechten. Let op met een gevoelige huid.
Tegaderm infuuspleister: Polyurethaan folie met hypo-allergene kleeflaag. Een transparante infuuspleister die zorgt voor een goede hechting en aansluiting. Reduceert infectierisico’s.

Shop to Stop! DON Webshop is onderdeel van stichting DON. Op donwebshop.nl kan je online diabetesproducten bestellen. Elke bestelling in DON Webshop betekent een stap dichterbij genezing want een deel van de opbrengst gaat naar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.