14 november 2016  door Cerise van Vliet-  Het lijkt een beetje op een theezakje: de capsule die mogelijk diabetes type 1 gaat genezen. Wetenschappers van vier Nederlandse universiteiten hebben samen aan deze nieuwe, spectaculaire capsule gewerkt.

De capsule is gemaakt van biologisch materiaal en wordt geïmplanteerd bij patiënten met diabetes type 1. In deze capsule, die op een theezakje zou lijken, zitten cellen die insuline produceren. Het is precies deze stof die mensen met diabetes type 1 niet uit zichzelf aanmaken.

BINNEN VIJF JAAR

De wetenschappers van de universiteiten van Maastricht, Leiden, Utrecht en de TU Eindhoven denken dat ze met hun capsule goud in handen hebben. Binnen vijf jaar zouden de eerste ‘theezakjes’ op patiënten kunnen worden getest.

Professor Clemens van Blitterswijk, hoogleraar Weefselherstel in Maastricht, zegt tegen Telegraaf dat het onderzoek „al heel dicht tegen de werkelijke toepassing aan” zit bij patiënten met dit type diabetes. „Nu iedereen zijn schouders eronder gooit, kan dit een enorme versnelling in het onderzoek teweegbrengen.”

FUNDRAISER

Het goede nieuws voor patiënten met dit type diabetes komt niet toevallig maandag naar buiten: het is namelijk Werelddiabetesdag. Op deze dag is er extra aandacht voor de ziekte, stichting DON organiseert zelfs een lustrumgala. Tijdens het gala en met de fundraising hoopt de stichting 1 miljoen euro op te halen voor dit nieuwe onderzoek.

Lees hier het hele artikel.

Bron: Metro