RegMed XB is het nieuwe instituut voor regeneratieve geneeskunde. In RegMed XB werken straks gezondheidsfondsen, wetenschappers, ondernemers en artsen samen vanuit hun eigen instellingen. Stichting DON is samen met de Nierstichting, het Reumafonds en het Diabetes Fonds betrokken bij de oprichting van dit samenwerkingsverband. De samenwerking richt zich eerst op nieuwe oplossingen voor patiënten met diabetes, nierziekten en osteoartritis (artrose). Stichting DON stapt in op het gebied van diabetes type 1.

Regeneratieve geneeskunde heeft tot doel het herstellen van zieke of beschadigde weefsels en organen. Hiermee kan een chronische ziekte als diabetes type 1 in de toekomst mogelijk worden genezen. Nederland behoort tot één van de beste landen ter wereld als het gaat om regeneratieve geneeskunde.

‘Instappen in dit samenwerkingsverband biedt uitzicht op het doel van stichting DON: diabetes type 1 genezen. Een fundamentele oplossing, daarom willen wij juist in dit verband een actieve en ondernemende rol aannemen.’ aldus Maarten de Gruyter, voorzitter stichting DON.

Door in dit samenwerkingsverband te stappen hoopt stichting DON de kans op genezing voor diabetes type 1 te vergroten.  Naast de gezondheidsfondsen en vijftien bedrijven nemen ook meerdere universiteiten, academische ziekenhuizen en regionale overheden deel aan het initiatief. Het samenwerkingsverband, RegMed XB, gaat volgend jaar van start.