Stan Huygens Journaal

Op zaterdag 1 juli vierden wij elf jaar stichting DON samen met vrienden, sponsoren, ambassadeurs, trouwe en nieuwe donateurs in het Koetshuis van Stalhouderij De Zadelhoff te Breukelen. We kijken met veel plezier terug op een zeer geslaagde verjaardagsviering middels dit mooie artikel in het Stan Huygens Journaal.

’Dit lukt maar weinigen’

Weinig organisaties lukt, wat de stichting DON van vastgoedman Maarten de Gruyter flikt. Zijn organisatie voor onderzoek naar diabetes had een opbrengst van twee miljoen in één jaar, heeft géén duurbetaalde directeuren en een groeikracht waar je ’u’ tegen zegt. En de genezing van diabetes type 1 komt snel dichterbij.

In stalhouderij De Zadelhoff in Breukelen bleken velen van de 300 genodigden elkaar te kennen. ,,Ruim 100 genodigden komen voor het eerst”, zei voorzitter De Gruyter, die elf jaar geleden de stichting startte.

,,DON sloot zich aan bij RegMed XB, een nieuwe samenwerking van onderzoekscentra”, zei de Leidse prof.dr. Eelco de Koning. ,,Hierin wordt niet alleen onderzoek gedaan om diabetes aan te pakken, maar ook nierziekten en artrose. Dit maakt een mooie kruisbestuiving mogelijk. We hopen binnen vijf jaar een oplossing voor diabetes type 1 op mensen te testen.”

Na een symposiumpje met uitleg werden aan de dinertafels de enveloppes met ingevulde sponsor-kaarten opgehaald: menigeen tekende voor vijf jaar. ,,Zoals DON leeft van particuliere, grote sponsoren, lukt maar weinigen”, zei Paul Beerkens, voorzitter van de Haarlemse Koorschool St. Bavo en goed thuis in sponsorland. ,,Een CBF-keurmerk hebben we niet”, zei penningmeester en software-ondernemer Lucas Brentjens over het kwaliteitsstempel voor goede doelen. ,,Het is niet nodig.”

Gijs Vuursteen, investeerder van Parcom Capital, was een nieuwkomer. Hij bracht zijn ouders Juliette en Karel Vuursteen mee, oud-topman van Heineken. ,,Zij zijn weer goede vrienden van Maartens ouders en mijn vrouw Martine is een vriendin van Maartens vrouw Hiske”, legde hij uit. Een hecht netwerk.

Mode-kunstenaar Mart Visser kwam mee mee met zijn partner Job van Dooren, fondsenwerver van DON. Zoals projectontwikkelaar Bart Dura meekwam met zijn echtgenote Heleen Dura-Van Oord, Zakenvrouw van het Jaar 2013, en lid van de raad van toezicht van DON.

Onder de nieuwkomers was ook Elizabeth Maris mede-organisator van komend gala van Orange Babies in de Rai: ,,Directeur Paul Riemers stelt de locatie gratis beschikbaar.” Zoals Cor van Zadelhoff zijn stalhouderij deze avond beschikbaar stelde en een anonieme sponsor de rest voor zijn rekening nam. Nieuwkomer Han de Groot bracht zijn wereldwijde bedrijf Macromill, gigant in online-marktonderzoeken, naar de beurs in Tokio. Met slechts twee procent van de aandelen lijkt hij niet slecht af. Voor het eerst aanwezig was ook Jeroen Tas, innovatie-baas van Philips. ,,Wij hebben een dochter met diabetes type 1”, verklaarde hij.

Het zegt iets over de toewijding van de DON-aanhang, onder wie neurologe Nienke Miltenburg uit de wetenschappelijke raad. Ook zij, zwanger van haar derde, heeft een kind met diabetes. De vernietigende kwelgeest waar 100.000 mensen in ons land mee kampen.

Bron: Stan Huygens Journaal Telegraaf.nl