Zulke avonden zijn er maar weinig. De stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON) organiseerde niet alleen een van de meest ontspannen en meest vriendschappelijke gala’s van dit jaar. Het leverde ook een van de mooiste opbrengsten op: ruim €1,1 miljoen. En ondanks het serieuze onderwerp was het een knalfeest!

Tien jaar geleden zette vastgoedman Maarten de Gruyter de stichting op, om onderzoek te doen naar een middel tegen Diabetes 1. Niet alleen 100.000 mensen in ons land lopen ermee rond, ook hijzelf: ,,Er wordt alleen onderzoek gedaan naar manieren om het leven van patiënten te verbeteren en niet naar de oorzaak”, verklaarde hij zijn gedrevenheid. Net als vele anderen draagt de ondernemer van projectontwikkelaar Boelens De Gruyter een insulinepomp onder zijn kleding, in de hoop om de tijdbom in zijn lichaam zolang mogelijk koest te houden. ,,Maar mijn ogen gaan hard achteruit.” Hij durft niet meer zelf auto te rijden. ,,Mogelijk maak ik het nog mee, dat er een remedie beschikbaar komt. Hopelijk komt het anders voor een generatie na mij.”

De betrokkenheid was merkbaar onder de 900 genodigden aan hun dinertafels in Hilversum. Op de buhne van Studio 21 verwees De Gruyter naar de recente Telegraaf-primeur over diabetes. Het ging over een doorbraak die wordt verwacht in het onderzoek dat DON financiert: ,,Om verder te kunnen, is nog steeds veel geld nodig. Iedere euro die u geeft, wordt door de overheid verdubbeld”, spoorde De Gruyter de zaal aan. Dat kon zelfs Frits Sissing begrijpen, die na een onhandige start toch een wervende presentatie neerzette.

De urgentie werd goed aangevoeld door de zaal vol vastgoedondernemers, onder wie Alain Rosenbaum, van de RJB Group, John van Deursen, ooit begonnen met Shoeby en nu eigenaar van bedrijfspanden door het hele land, Christine Kroonenberg, eigenaar van Vink Holding en bouwondernemer Jeremias Beij. Alleen al de opbrengst van de tafels, waarvoor steeds iemand afrekende om er zijn of haar gasten te kunnen uitnodigen, was goed voor ongeveer €475.000.

Lees hier verder.

Bron: Telegraaf