Nieuw mechanisme ontdekt dat productie insuline verbetert.

Onderzoekers uit Israël en de VS hebben met steun van stichting DON een nieuw mechanisme in bètacellen ontdekt, dat de afgifte van insuline verhoogt. De verrassende ontdekking is op 7 maart online gepubliceerd in het wetenschapsblad Nature Medicine.

Ouder wordende cellen delen niet of nauwelijks meer en herstellen ook moeilijker als ze beschadigd raken. Dit proces wordt in de biologie ‘senescence’ genoemd en het komt ook voor bij de bètacellen in de pancreas (alvleesklier) die insuline produceren. Vaak wordt aangenomen dat deze wat oudere, sluimerende cellen sowieso minder actief zijn.

Meer insuline

Professor Yuval Dor, diabetesonderzoeker aan de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem, publiceert met zijn collega’s in Nature Medicine een verrassende ontdekking. De sluimerende bètacellen delen inderdaad niet of nauwelijks meer, maar opmerkelijk genoeg neemt de productie van insuline juist sterk toe. De al wat oudere, ‘senescence’ bètacellen zijn topproducenten van insuline, het hormoon dat essentieel is om diabetes te voorkomen.

De veroudering van bètacellen wordt in gang gezet door het eiwit p16. In experimenten met muizen zagen Dor en zijn team dat bètacellen in de pancreas meer insuline gingen produceren, wanneer ze dit eiwit activeerden. Ze herhaalden het experiment bij muizen met diabetes en constateerden dat ook deze muizen meer insuline gingen maken, waardoor hun suikerstofwisseling verbeterde. Een effect dat als een verbetering van de ziekte kan worden gezien.

Ook in menselijke cellen

Maar een muis is nog geen mens. Dus testte Dor in glazen schaaltjes of activering van p16 in menselijke bètacellen hetzelfde effect had. Ook hier ging de insulineproductie inderdaad omhoog. Dor: “We hebben een nieuw mechanisme ontdekt, waarmee we de functie van bètacellen en de afgifte van insuline kunnen verbeteren. In dit onderzoek hebben we dat via genetische modificatie gedaan, maar er zijn medicijnen waarmee we dit misschien ook kunnen bereiken. Dat biedt op termijn mogelijk perspectief voor mensen met diabetes. We kunnen de methode bijvoorbeeld verder gaan testen in bètacellen die worden gebruikt bij transplantatie.”

Yuval Dor & stichting DON

Professor Yuval Dor is onderzoeksleider aan de Hebrew University-Hadassah Medical School in Jeruzalem en wordt sinds 2012 financieel gesteund door stichting DON. Vijf jaar lang krijgt hij jaarlijks 100.000 euro voor onderzoek. Dor onderzoekt samen met zijn team hoe cellen die insuline produceren in de alvleesklier groeien, vermeerderen en verdwijnen. Lees hier meer over het onderzoek.