14 november, op Wereld Diabetes Dag, vond er een bijzonder evenement plaats; One day gallery by DON, een foto-expositie met als thema ‘sluit je ogen niet voor diabetes type 1’. Meer dan tachtig prikkelende en unieke fotokunstwerken van aanstormend talent, gerenommeerde fotografen als Bastiaan Woudt, Carli Hermes en Paul Bellaart en fotograferende BN’ers als Humberto Tan en Isa Hoes, waren te bewonderen in het Transformatorhuis op het Westergasterrein in Amsterdam. Totaal zijn er vijftig werken verkocht! De opbrengst van One day gallery komt ten goede aan onderzoek naar genezing van diabetes type 1.

Tooske Ragas ontving alle genodigden met een warm welkom en een intiem verhaal over haar nichtje die diabetes type 1 heeft. Ook hoofdfotograaf Bastiaan Woudt en voorzitter van DON Maarten de Gruyter inspireerden hen middels een kort interview. De gasten konden genieten van een bijzondere opening met dans & drums en gedurende de hele avond van gallery talks door bekende experts en fotografen.  Daarnaast was er een uitgebreid walking dinner tussen de werken. Veel fotografen waren zelf aanwezig om het verhaal achter hun werk te vertellen. Ook was het mogelijk je eigen #sluitjeogennietvoordiabetestype1 te laten maken.

Diabetes type 1 is een onzichtbare ziekte. Aan de buitenkant is niet te zien dat iemand lijdt aan deze auto-immuunziekte. Fotografie is als middel bijzonder geschikt om deze onzichtbare ziekte te ondersteunen. Het verhaal achter een kunstwerk is immers ook onzichtbaar. In kunstfotografie vult het verhaal het beeld aan en brengt verdieping. Stichting DON is ontzettend blij dat alle fotografen speciaal voor One day gallery DON een warm hart hebben toedragen door hun werk ter beschikking te stellen. Dit was niet gelukt zonder de hulp van velen, maar bovenal grote dank aan Kahmann Gallery, Artfolly, Emilie Art en Hélène van der Ven Fine Art Consultancy.

De werken waren voordat de gallery open ging al online te bewonderen. En dat zijn ze nog tot eind van het jaar! Neem een kijkje op onedaygallery.nl en laat je inspireren.

Sfeerimpressie proeven? Bekijk hier het filmpje.