Stichting DON en Diabetes Fonds financieren samen 1 miljoen euro

4 juli 2019. Onder leiding van dr. Françoise Carlotti start in het LUMC een onderzoek naar diabetes type 1. Centraal in het onderzoek staan de insuline producerende bètacellen. Deze cellen worden in diabetes type 1 door het afweersysteem aangevallen, waardoor de suikeropname in het lichaam levenslang sterk ontregeld is. Het onderzoek is een essentiële stap op weg naar genezing van deze ziekte, en wordt mogelijk gemaakt door een gezamenlijk bedrag van 1 miljoen euro van stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON) en het Diabetes Fonds.

Diabetes type 1 ontstaat doordat het afweersysteem de insuline producerende bètacellen in de alvleesklier aanvalt en opruimt. Het lichaam maakt daarna bijna geen insuline meer aan. Dr. Françoise Carlotti van het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum) en haar onderzoeksteam hebben aanwijzingen dat bètacellen onder bepaalde omstandigheden van identiteit kunnen veranderen. Daarom gaat een internationaal team, onder leiding van dr. Carlotti en dr. Scharfmann van het INSERM-Cochin Instituut in Parijs, onderzoeken of deze identiteitsverandering een manier voor de bètacellen is om de aanval van het afweersysteem, de oorzaak van type 1 diabetes, te overleven.

Identiteitscrisis oplossen
Dr. Françoise Carlotti: “We willen weten óf en hoe bètacellen van identiteit veranderen tijdens de ontwikkeling van diabetes type 1. Door zowel de oorzaken als de onderliggende mechanismen van deze identiteitscrisis te onderzoeken, hopen we een manier te vinden om dit proces tegen te gaan of zelfs om te draaien. Uiteindelijk zou het onderzoek kunnen leiden tot de ontwikkeling van nieuwe behandelstrategieën voor diabetes type 1, waarbij de insulineproductie van bètacellen wordt hersteld en gezonde bètacellen behouden blijven.”

Essentiële aanvulling op bestaand onderzoek
De resultaten van het onderzoek van dr. Carlotti en haar team kunnen bijdragen aan de uiteindelijke genezing van diabetes type 1. Het onderzoek vormt een belangrijke aanvulling op andere onderzoeken die door stichting DON en het Diabetes Fonds gefinancierd worden. Zoals het onderzoek van dr. Arnaud Zaldumbide naar de oorzaak van de afweerreactie bij diabetes type 1, en het onderzoek van prof. dr. Bart Roep om deze afweerreactie tegen te gaan. De combinatie van een afgeremd afweersysteem en een herstelde eigen insulineproductie zou het spuiten van insuline voor mensen met diabetes type 1 overbodig maken.

Over het Diabetes Fonds
Het Diabetes Fonds vindt dat iedereen een gezond leven verdient, zonder diabetes en de complicaties ervan. Daarom wil het Diabetes Fonds Nederland gezonder maken en diabetes genezen. Enerzijds door wetenschappelijk onderzoek te financieren naar betere behandelingen, genezing en complicaties van diabetes type 1 en type 2. Anderzijds door de gezonde keuze makkelijker te maken: het Diabetes Fonds focust komende jaren op vermindering van de suikerinname met een derde. Voor meer informatie over diabetes kunt u terecht op de website van het Diabetes Fonds. www.diabetesfonds.nl

Over stichting DON
Stichting Diabetes Onderzoek Nederland, kortweg stichting DON, is in 2006 opgericht door Maarten de Gruyter met een duidelijk doel: diabetes type 1 genezen. Want hoewel diabetes type 1 te behandelen is, is de ziekte nog niet te genezen. De complicaties zijn ingrijpend; van blindheid en amputaties tot hart- en nierfalen. DON investeert in onderzoeken die zich richten op volledige genezing van diabetes type 1 en kan hierin rekenen op een grote groep donateurs en betrokken ambassadeurs. www.stichtingdon.nl