Brabants Dagblad – Maarten de Gruyter stopt bij stichting DON

DEN BOSCH – Maarten de Gruyter neemt volgende maand afscheid als voorzitter van stichting DON (Diabetes Onderzoek Nederland). Dat doet hij op 29 juni als de stichting haar dertienjarig bestaan viert. De Bosschenaar, naast vastgoedondernemer ook oprichter van de stichting, draagt het stokje over aan ondernemer Peter Frans Pauwels.

Onder het voorzitterschap van de Gruyter investeerde stichting DON ruim 10 miljoen euro in onderzoek naar diabetes type 1.

Dertien jaar geleden verwonderde De Gruyter zich dat er zo weinig ‘focus’ was op het genezen van diabetes type 1. Bij hem is op zijn achtste diabetes type 1 geconstateerd en dat veranderde zijn leven. Het gaf hem de missie om mensen ervan te doordringen hoe heftig deze ziekte is.

De Gruyter ontwikkelde onder meer het  DON Magazine en de eendaagse foto-expositie One day gallery by DON, waar op Wereld Diabetes Dag meer dan vijftig werken van topfotografen werden verkocht.

De Gruyter: ,,Na dertien jaar wordt het tijd voor een nieuwe impuls. Peter Frans Pauwels is al jaren zeer nauw betrokken bij de stichting en kent onze missie. En helaas kent hij ook de problematiek die we proberen te overwinnen van heel dichtbij.’’

Peter-Frans Pauwels was in 1991 medeoprichter van het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom.

Bron: Brabants Dagblad