Prof. dr. Henk Bilo (1951) is internist bij de Isala klinieken en Hoogleraar Inwendige geneeskunde bij de UMC Groningen met als leeropdracht: transmurale zorg, in het bijzonder de diabeteszorg. Hij is lid van de Royal College of Physicians of London.

Bilo heeft zich gedurende zijn carrière ingezet om de zorg voor mensen met diabetes zo goed mogelijk te ondersteunen, al dan niet door samenwerking op afstand tussen de eerste en de tweede lijn. Daarvoor heeft hij een Kenniscentrum opgericht, dat op dit moment voor meer dan 600 huisartsen jaarlijks kwaliteitsinformatie bij elkaar brengt, en werkt hij nu met veel mensen samen om eenzelfde cyclus van informatie vergaring en voorziening ook bij de ziekenhuizen voor elkaar te krijgen.

De directe patiëntzorg is nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Daarnaast organiseert Bilo congressen, geeft hij diabetes gerelateerd onderwijs, en begeleidt promovendi, die onderzoek doen op het gebied van diabetes.