Wetenschappers aan de TU/e werken aan een nieuwe techniek waarmee diabetes type 1 genezen kan worden. De verwachting is dat het dagelijks inspuiten van insuline daarmee overbodig wordt.

Hanneke van den Nieuwenhof – Eindhoven

Genezing van diabetes type 1 is binnen vijf tot tien jaar mogelijk dankzij een nieuwe methode die wordt ontwikkeld door vier samenwerkende universiteiten, waaronder TU/e. Dat stelt Maarten de Gruyter, voorzitter van stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON) en zelf diabetespatiënt.

In Nederland hebben ongeveer 100.000 mensen diabetes type 1, onder wie 12.000 kinderen. “Bij mensen met diabetes type 1 is sprake van een niet goed werkend immuunsysteem. Hierdoor worden de insulineproducerende cellen in de alvleesklier aangevallen en maken ze geen insuline meer aan”, legt De Gruyter uit. “De nieuwe methode moet ervoor zorgen dat de insulineaanmaak weer wordt hersteld.”Dat gebeurt door het inbrengen van een capsule van biologisch materiaal, een beetje vergelijkbaar met een heel klein theezakje. “In dat zakje, dat chirurgisch wordt ingebracht of met een injectienaald wordt ingespoten, zitten cellen die insuline produceren. Door herstel van de cellen kunnen de patiënten met type 1 diabetes straks weer zelf insuline aanmaken. Het zakje zorgt ervoor dat de cellen van het immuunsysteem de nieuwe cellen niet kunnen aanvallen.”

Insuline is het hormoon dat de bloedsuikerspiegel regelt. Als er geen insuline wordt aangemaakt is de kans op zware complicaties heel groot. Zo worden bloedvaten dikker en stugger, en ze raken eerder beschadigd. Vetten in het bloed blijven makkelijker kleven aan de wand van de bloedvaten, waardoor deze vernauwen. Omdat het bloed minder makkelijk door het lichaam stroomt, krijgen organen minder bloed en zuurstof. Dit leidt vaker tot een hart- en nierfalen en zelfs blindheid. Met de methode die nu wordt ontwikkeld behoort dit straks tot het verleden. Naar verwachting zal de capsule over vijf jaar in gebruik worden genomen.

Het onderzoek werd gister op Werelddiabetesdag naar buiten gebracht door stichting DON. De Gruyter: “Wij financierden al de universiteiten Leiden en het Hubrecht Instituut in Utrecht voor hun onderzoek naar diabetes type 1. Wij hebben daar de universiteiten vaan Maastricht en Eindhoven aan gekoppeld omdat zij gezamenlijk de biologische materialen voor de capsule en het functioneel maken ervan ontwikkelen.”

De nieuwe methode is niet geschikt voor genezing van diabetes type 2, stelt De Gruyter. “Die patiënten maken te weinig insuline aan of zijn ongevoelig voor de eigen insuline. Met mediacijnen of een aanpassing van de leefstijl kan dit vaak worden opgelost.

Bron: Eindhovens Dagblad