De genezing van diabetes type 1 lijkt een stapje dichterbij. Nieuw baanbrekend onderzoek moet binnen vijf jaar een oplossing bieden. Dat kondigt stichting Diabetes Onderzoek Nederland vandaag aan op Werelddiabetesdag. ,,De verwachtingen zijn hoopgevend.”

,,Gek genoeg wordt er meer geïnvesteerd in het veraangenamen van het dagelijkse leven van diabetespatiënten, dan in het zoeken naar een echte oplossing: volledige genezing”, schrijft de stichting die vandaag hun jubileum viert. Maar daar lijkt nu verandering in te komen.

DON heeft de handen ineengeslagen met Nederlandse topinstituten. Maastricht University, Leids Universitair Medisch Centrum en Hubrecht Instituut zullen een nieuwe transplantatietechniek gaan testen. Het gaat om een implanteerbare capsule van biologisch materiaal, een soort theezakje. In dit zakje zitten insuline-producerende cellen. Op deze manier zullen patiënten met type 1 diabetes zelf insuline aan kunnen maken. Zoals het er nu naar uitziet zal de capsule over vijf jaar in gebruik worden genomen door de eerste diabetes-patiënt.

,,De verwachtingen zijn zeer hoopgevend,” laat de stichting weten. ,,Maar het onderzoek kost geld. Vandaag starten we met de fundraising voor dit nieuwe onderzoek. Ons doel is om 1 miljoen euro op te halen.”

De stichting houdt daarom vandaag een lustrumgala, om extra aandacht te vragen voor diabetes type 1 en het onderzoek. ,,Hoe eerder diabetes te genezen is, hoe beter; het is een slopende rotziekte.”

Lees hier verder.

Bron: De Limburger