Vijf vragen aan Maarten de Gruyter, voorzitter van de Stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON).

1. Wat doet Stichting DON?

‘Stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON) steunt fundamenteel onderzoek naar een genezing voor diabetes type 1. Er vloeit al veel geld naar onderzoek naar de ‘care’ van patiënten en daarom richting de stichting zich juist op de ‘cure’. Wij hebben als doel het uit de wereld helpen van de ziekte in plaats van het pappen en nathouden.’

‘Diabetes type 1 is een auto immuunziekte. Patiënten hebben een defect in hun afweersysteem waardoor de gezonde cellen die insuline produceren kapot worden gemaakt. Omdat je dus geen insuline meer aanmaakt, moeten patiënten insuline spuiten. Diabetes type 2 is een hele andere ziekte die vaak gepaard gaat met de verandering van levensomstandigheden en in veel gevallen ook weer genezen kan worden door een aanpassing van de levensstijl. Bij die vorm van diabetes maken patiënten nog wel insuline aan.’

‘Diabetes type 1 is een ingewikkelde ziekte. Het onderzoek richt zich momenteel op twee vraagstukken. Ten eerste: hoe kun je het immuunsysteem zo programmeren dat het gezonde cellen niet meer kapot maakt? Ten tweede: hoe zou je cellen die kapot gemaakt zijn weer kunnen regenereren? Op dat laatste gebied is het onderzoek al wel vergevorderd. Maar dat betekent nog niet dat het voor een patiënt binnen handbereik is. Wij proberen juist onderzoek te financieren dat baanbrekend is en de oplossingen dichter bij de patiënt kan brengen.’

2. Waarom zet u zich in voor dit doel?

‘Ik heb stichting DON zelf tien jaar geleden opgericht en ben sindsdien ook voorzitter. Ik ben zelf type 1 patiënt en hoop natuurlijk op een vorm van genezing voor deze ziekte. Is het niet voor mijzelf dan toch wel voor een volgende generatie. Ik wil dat patiënten niet meer hoeven te leven met de grote onzekerheid van ernstige complicaties die de ziekte met zich meebrengt. Door de ziekte worden bloedbanen namelijk langzaam kapot gemaakt. Dat kan op den duur leiden tot bijvoorbeeld blindheid – daar heb ik zelf al in beperkte vorm last van – maar ook het afsterven van ledematen zoals vingers, tenen en voeten. Ook leven diabetes type 1 patiënten gemiddeld 10 jaar korter vanwege hart- en vaatziekten. Daarnaast is nierfalen een veelvoorkomende complicatie.’

Lees hier verder.

Bron: ANM AMRO Financial Focus