Nederland zet stap naar genezing met nieuwe celtherapie

Professor dr. Bart Roep van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zet belangrijke stap naar een nieuwe behandeling om diabetes type 1 te genezen. Voor de eerste keer is een persoon geïnjecteerd met behandelde afweercellen, om het afweersysteem te corrigeren en daarmee diabetes te genezen. Deze nieuwe celtherapie, een vaccin, wordt vanaf nu bij negen mensen in Nederland getest. Het baanbrekende onderzoek van professor dr. Bart Roep is gefinancierd door stichting DON (Diabetes Onderzoek Nederland) en het Diabetes Fonds.

Het vaccin

Het team van Roep neemt afweercellen uit het bloed, behandelt deze met vitamine D3 en zet ze terug in het lichaam. Naar verwachting corrigeren deze ‘heropgevoede’ cellen het afweersysteem, zodat het voortaan de insulineproducerende cellen met rust laat. Het vaccin wordt eerst getest bij negen volwassenen met diabetes type 1. De eerste fase van het onderzoek duurt anderhalf jaar, om de haalbaarheid en veiligheid van de therapie te testen. Daarna volgt een groter onderzoek.

Aanval afweersysteem

Bart Roep deed de afgelopen jaren essentiële kennis op over hoe diabetes type 1 in elkaar zit. Hij bracht eerder naar buiten dat veel mensen met diabetes nog een resterende hoeveelheid cellen hebben die insuline kunnen maken maar dat niet doen en zich verschuilen voor de aanval van het afweersysteem. Die aanval kan met het vaccin worden gestopt.

Bart Roep, immunoloog en hoogleraar Diabetologie: ‘Dit is echt een nieuw hoofdstuk. Een radicale nieuwe kijk op de therapie van diabetes. Tot nu toe konden we alleen symptomen bestrijden, maar nu pakken we echt de ziekte aan. Wij hebben, denken wij, nu een hele belangrijke stap gezet om de diabetespuzzel op te lossen.’

Woensdagavond waren professor dr. Bart Roep en DON ambassadeur Kenneth Perez te gast bij Humberto Tan in RTL Late Night. Bart Roep vertelde hier over de start van de bijzondere trial naar een behandeling van diabetes type 1, Kenneth Perez over zijn emotionele betrokkenheid. Uitzending gemist? Bekijk de aflevering hier terug.