Kalkoen, stoofperen, gepofte kastanjes, kaasplank, wijn en wellicht een gourmetstel op tafel. De kerstdagen staan veelal in het teken van eten en drinken. Of je het kerstdiner nu zelf verzorgt of aanschuift, het in balans houden van de bloedglucosewaardes vraagt extra aandacht tijdens deze dagen.

Voor mensen met diabetes type 1 is het van belang dat de bloedglucosewaarden in balans zijn. Lekker eten hoort bij de kerst maar probeer regelmaat te houden. Sla het ontbijt en de lunch niet over om dan in de avond meer te kunnen eten. Door maaltijden over te slaan is de kans aanwezig dat je tussendoor eerder naar snacks of zoetigheden grijpt. Je wilt immers pieken in glucosewaarden vermijden en dat lukt het beste wanneer je regelmatig eet.

Mocht dit nou niet lukken omdat je ergens te gast bent of uit eten gaat, zal je koolhydraten moeten tellen om te weten wat je aan insuline gaat spuiten. Dit betekent dus dat je tijdens de feestdagen mogelijk extra de bloedsuikers moet controleren. Zorg daarvoor dat je altijd een bloedglucosemeter en een insulinepen en/of insulinepomp met voldoende insuline bij je hebt om de extra koolhydraten die je hebt gegeten te verwerken.

Alcohol

Alcohol kan een aandachtspunt zijn tijdens de feestdagen. Afhankelijk van de drank waarvoor je kiest, zal dit namelijk eerst de glucosewaarde laten stijgen door de koolhydraten uit het drank. Een tijd later, dit kunnen uren zijn, heeft de alcohol een bloedglucose verlagend effect. Dit kan dus ook in de nacht zijn. Wees hierop bedacht en meet ook een paar uur na het drinken van alcohol. Eet desnoods wat extra voor het slapengaan als de bloedglucosewaarde te laag is.

Blijf actief

De verleiding is groot om na het tafelen op de bank te ploffen en uit te buiken maar bewegen is een goede manier om extra koolhydraten te verwerken. Maak na het kerstdiner een avondwandeling. In de ochtend buiten hardlopen, in het bos of park, is ook een goede optie.

Testen

Je voelt je het best wanneer de glucosewaarden goed zijn, meet daarom voldoende tijdens de feestdagen. Eet je meer koolhydraten dan gebruikelijk of lopen de waarden op, neem dan de maatregelen die de behandelaar geleerd heeft. Zorg dat er voldoende diabetesmaterialen in huis zijn om de kerst met een gerust hart tegemoet te gaan.

Nog op zoek naar een mooi cadeau voor onder de kerstboom? Bestel een Fab. diabetes etui.

Bestel de etui hier >

Shop to Stop! DON Webshop is onderdeel van stichting DON. Op donwebshop.nl kan je online diabetesproducten bestellen. Elke bestelling in DON Webshop betekent een stap dichterbij genezing want een deel van de opbrengst gaat naar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.