Op dinsdag 12 september jl vond op de Noordwijkse Golfclub de achtste editie van de DON Masters plaats. Genodigden in gesponsorde flights en golfende BN’ers steunden met hun deelname aan de DON Masters stichting DON in de strijd tegen diabetes type 1. Gezamenlijk brachten zij het overweldigende bedrag van ruim 310.000 euro bijeen! Een zeer groot percentage van deze opbrengsten gaat direct naar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek naar genezing van diabetes type 1.

Om 13.00 uur klonk het startsein en gingen de 23 flights de competitie met elkaar aan voor de teamprijs en de individuele prijs. Was het de dag ervoor nog behoorlijk onguur en nat, zo straalde nu de zon de deelnemers tegemoet. Met een stevige zeewind, dat wel, werden de 18 holes van de prachtige baan van de Noordwijkse Golfclub gespeeld.

Ruim 310.000 euro voor onderzoek

Op de baan werden extra ballen gekocht om deel te nemen aan de hole-in-one en neary competitie. De verkochte flights, de hole-in-one, de neary competitie en de veiling onder leiding van DON ambassadeur Frits Sissing, brachten het overweldigende bedrag op van ruim 310.000 euro.

Genezing van diabetes type 1

Maarten de Gruyter, oprichter en voorzitter van stichting DON na afloop: “En dat is precies waar de DON Masters om gaat, we speelden vandaag voor genezing. Ik benadruk graag waarom stichting DON in 2006 is opgericht, namelijk met een heel duidelijk doel: diabetes type 1 genezen. Hierbij is wetenschappelijk onderzoek essentieel. De onderzoeksprojecten die DON steunt, worden uitgevoerd door toponderzoekers in gerenommeerde laboratoria wereldwijd.

Het onderzoek dat stichting DON vorig jaar speciaal voor haar tienjarig bestaan initieerde, is eind maart officieel van start gegaan. Door deze lancering is genezing van diabetes type 1 weer een stap dichterbij!

Het doel van dit onderzoek is de toepassing van een nieuwe transplantatiemethode bij patiënten met diabetes type 1. Vier vooraanstaande instituten (het LUMC, Universiteit Utrecht/het Hubrecht Instituut, Maastricht University en de TU Eindhoven) bundelen hun expertise in het nieuwe instituut voor regeneratieve geneeskunde: RegMed XB. De verwachtingen van deze unieke samenwerking zijn zeer hoopgevend. Naar alle waarschijnlijkheid kan de vertaling naar de patiënt binnen 5 jaar gemaakt worden. De lancering van RegMed XB werd groots opgepakt in het nieuws en dat geeft aan dat we op de goede weg zijn!”

Ambassadeurs

Naast DON ambassadeurs Dominique van Hulst, Frits Sissing en Kenneth Perez, zetten ook vrienden van DON, Bas van de Goor en Peter Paul Muller zich in de baan in voor stichting DON.

Met dank aan

Iedereen die als sponsor of deelnemer heeft meegespeeld, vrijwilligers, het team van de Noordwijkse Golfclub of op welke manier dan ook bij de organisatie van de DON Masters betrokken is geweest, veel dank voor de prachtige en succesvolle dag!

Hoofdsponsor

Vastned

Sponsors Boelens de Gruyter, Retail Capital B.V., Imagewharf BV, Koetshuis Flevorama, Appelhoven Vastgoedadviseurs, Cairn Real Estate, Quore Capital, Caransa Groep, Rentall BV., CBRE, Zadelhoff Beheer BV, Timeless Investments, McDevitt Company, Heyligers HDP, Somerset Capital Partners, Orange Capital Partners, Flow Real Estate, Van Deursen Group, CNBB venture partners.

Partners Nike Golf, Schaap en Citroen, DsignLoyalty , de Noordwijkse Golfclub & Catering aan Zee, Suitsupply, TomTom, LaDress en Wen Suits You.