Boris Lemereis – Stichting Diabetes Onderzoek Nederland (DON) komt met goed nieuws vandaag, op werelddiabetesdag. De genezing van diabetes type 1 lijkt namelijk steeds dichterbij. Onderzoek moet binnen vijf jaar een oplossing kunnen bieden.

Zelf insuline produceren

De stichting gaat een nieuwe transplantatietechniek testen. Daarbij wordt een implanteerbare capsule van biologisch materiaal bij de patiënt aangebracht. In die capsule zitten cellen die insuline produceren. Zo kunnen patiënten met type 1 diabetes uiteindelijk zelf insuline aanmaken. Diabetes type 1 wil zeggen dat je lichaam zelf helemaal geen insuline meer aanmaakt.

Vijf jaar

Naar verwachting zal de methode over vijf jaar voor het eerst in gebruik worden genomen. DON gaat voor het onderzoek samenwerken met onder meer de Maastricht University, het Leids Universitair Medisch Centrum en het Hubrecht Instituut.

Genezing

‘Er wordt meer geïnvesteerd in het veraangenamen van het dagelijks leven van diabetespatiënten, dan in het zoeken naar volledige genezing’, schrijft de stichting. Daar moet nu verandering in komen. Het onderzoek kost natuurlijk wel geld. Vandaag wordt een actie gestart om één miljoen euro op te halen.

Bron: Linda nieuws