Ruim 85% van de jongeren met diabetes type 1 heeft moeite om tijdens de puberteit hun diabetes onder controle te houden. Dit is wel heel belangrijk om de kans op complicaties later in het leven te verkleinen. Jongeren met diabetes type 1 moeten hun bloedsuikerwaarden goed blijven controleren en meerdere keren per dag insuline toedienen. Juist als je jong bent, wil je niet met je ziekte bezig zijn. Toch hangt er een dreiging van complicaties, zoals hart- en vaatziekten, blindheid en nierfalen continu boven het hoofd.

Het begin van de puberteit is voor iedereen anders. Bij meisjes begint de puberteit meestal tussen de 10 en 14 jaar, bij jongens tussen de 12 en 14 jaar. Groeihormonen zijn bijzonder actief en kunnen de werking van insuline verminderen, zodat de bloedglucosespiegel eerder zal stijgen, zeker in de vroege ochtend. Hierdoor is diabetes type 1 in de puberteit moeilijker onder controle te krijgen. Doordat de behoefte aan insuline sterk kan variëren zal de in te spuiten insulinedosis regelmatig aangepast moeten worden.

De puberteit is een moeilijke periode, het lichaam groeit snel, verandert en pubers willen graag alles zelf uitzoeken. Diabetes type 1 zorgt dan ook nog eens voor regels. Op tijd spuiten, eten als anderen dat niet doen, niet ‘mogen’ eten als vrienden wel eten en bij alles wat je doet de bloedglucosewaarden meten.

Tijdens de puberteit raken de hormonen uit balans. Het hele lichaam is erop gericht om te gaan groeien en volwassen te worden. Tijdens de puberteit heb je twee keer zoveel hormonen in het bloed. Het gevolg is dat de glucosewaarde veel moeilijker te regelen is.

Wat het betekent om diabetes type 1 te hebben verschilt van persoon tot persoon. Iedereen probeert diabetes op zijn eigen manier een plekje in zijn leven te geven. Dat gaat niet altijd gemakkelijk. De eerste stap is het wennen aan de diagnose. De één reageert verdrietig, de ander is boos. Jongeren kunnen zich schamen of kunnen last krijgen van minderwaardigheidsgevoelens. De één gaat met goede moed aan de slag met de behandeling, de ander wil er niets van weten. Het is daarom goed om te weten hoe diabetes type 1 stemmingen, emoties en gevoelens kan beïnvloeden. Ook dat heeft weer invloed op de bloedglucose en dus op de behandeling.

Wennen aan de behandeling

Wie diabetes type 1 heeft merkt al snel dat het onvermijdelijk is dat er wat moet gebeuren. Er volgt een tijd van wennen aan de behandeling en wennen aan een nieuw leefpatroon. Je moet op veel dingen letten en dat kan emotioneel zijn. Stemmingswisselingen komen veelvuldig voor bij mensen met diabetes type 1, dit kan leiden tot sombere gevoelens, vermoeidheid, slaapproblemen, minder energie, minder of juist meer eetlust en een slechte concentratie.

Angst

Diabetes type 1 kan ook angst oproepen. Dat is heel begrijpelijk. Gezien je niet weet wat diabetes type 1 met het lichaam zal doen. Zo kun je bang zijn om opnieuw een ernstige hypo te krijgen of bang zijn voor mogelijke complicaties, zoals blindheid en nierproblemen. Een andere vorm van angst is die voor het prikken en spuiten. Goede informatie, training en begeleiding is daarom heel belangrijk en noodzakelijk.

Stel vragen

Lees over diabetes type 1 en stel vragen aan de diabetesverpleegkundige. Als je weet wat diabetes inhoudt is het makkelijker om er mee om te gaan. Als de bloedglucose goed geregeld is voel je je fitter, sterker en gezonder, zowel lichamelijk als geestelijk.

Praat met elkaar

Het is belangrijk dat mensen uit de omgeving steun bieden als dat nodig is. Diabetes type 1 heb je namelijk nooit alleen. Ook vrienden en familie zijn bij diabetes type 1 betrokken. Er samen over praten en samen oplossingen zoeken is een goede manier om er voor te zorgen dat diabetes type 1 niet de overhand krijgt.

Leuke diabetes gadget: de Fab. diabetes etui!

Speciaal voor stichting DON ontwierp het Nederlandse accessoiremerk Fab. vier limited edition diabetes etuis. Mooie, fashionable etuis die gezien mogen worden! De Fab. diabetes etuis zijn hier te bestellen.

Shop to Stop! DON Webshop is onderdeel van stichting DON. Op donwebshop.nl kan je online diabetesproducten bestellen. Elke bestelling in DON Webshop betekent een stap dichterbij genezing want een deel van de opbrengst gaat naar fundamenteel wetenschappelijk onderzoek.