Presentator en natuurkundige Diederik Jekel is 17 jaar als bij hem diabetes type 1 geconstateerd wordt. Twee dagen ligt hij in coma in het ziekenhuis, wekenlang blijft hij thuis van school. Zijn leven is van de een op de andere dag ingrijpend veranderd. Nu wil hij weten hoe ver de wetenschap is met oplossingen voor deze ziekte, gaat men diabetes ooit kunnen genezen?

Diederik gaat langs bij diverse mensen die naar oplossingen zoeken. Zo traint Greetje Veneboer diabetes hulphonden die kunnen ruiken of de bloedsuikerspiegel te hoog of te laag is, en daardoor gevaarlijke situaties kunnen voorkomen. Techneut Robin Koops, zelf ook diabetes patiënt, werkt aan een kunstmatige alvleesklier, een kastje op je buik dat continue je bloedsuikerspiegel controleert en dat zelf insuline en glucagon inspuit. Op dit moment lopen de eerste trials met patiënten.

Maar het spannendst is een gloednieuwe therapie van prof. dr. Bart Roep (LUMC). Hiermee kan diabetes type 1 in de toekomst wellicht worden genezen. Roep probeert het immuunsysteem, dat bij diabetes type 1 te scherp is afgesteld, te resetten. Dit doet Bart Roep middels een behandeling met Vitamine D3. Als deze ogenschijnlijk eenvoudige therapie werkt, zou dat een hele grote doorbraak betekenen. Dit onderzoek van prof. dr. Bart Roep wordt gezamenlijk gefinancierd door stichting DON en het Diabetes Fonds.

De Kennis van Nu, donderdag 24 maart om 19.20 uur op NPO 2